یکی از اتفاقاتی که در راهاندازی و تجهیز ناوگان لجستیک اختصاصی رخ میدهد، هزینههایی است که در حین کار با آنها مواجه میشویم. در صورتی که ناوگان لجستیک را به صورت مستقر در شرکت راهاندازی میکنید، باید خودتان را برای هر اتفاقی آماده کرده باشید؛ چرا که همیشه همهچیز در بهترین حالت ممکن و مطابق انتظار پیش نمیرود. تنها پس از گذر زمان است که متوجه میشوید هزینههایتان بیشتر از چیزی است که پیشبینی میکردید. چیزی که میتوان عنوان هزینه های پنهان لجستیک را روی آن گذاشت.
منظور از هزینههای پنهان چیست؟
هزینه های پنهان لجستیک به تمام آن هزینههایی گفته میشود که در ابتدای کار به شما اطلاع داده نمیشوند. ممکن است با خودتان فکر کنید که میتوان با بستن یک قرارداد محکم با پیکها و با مشخص کردن تمام جزئیات ممکن، بر این مشکل غلبه کرد و برای همیشه از سروکله زدن با پیک موتوری و وانت و ارسال بسته و مواردی از این دست راحت بود. اما متاسفانه این اتفاق بیشتر به یک رویا شبیه است تا چیزی که در واقعیت رخ میدهد. لازم به ذکر است که اتفاقاتی از این دست، به هیچ وجه نشاندهندهی عدم شفافیت و صداقت پیک موتوری با شما نیستند و تنها به اتفاقاتی مربوط میشوند که برای هر دو طرف غیرقابل پیشبینی هستند.
چه مثالهایی در این زمینه وجود دارد؟
به عنوان مثال ممکن است یکی از نیروهایی که به عنوان پیک استخدام کردهاید، در روز خاصی مریض شود و توان فعالیت نداشته باشد. اتفاق دیگری که در این زمینه محتمل است و میتواند برایتان پیش بیاید، تصادف پیک موتوری و وانتی یا خرابی وسیله نقلیهاش است. ما به هیچ وجه به استقبال اتفاقات بد نمیرویم و امیدوار هستیم که چنین اتفاقاتی برای هیچ موتورسوار یا رانندهای نیفتد؛ اما به هر حال چنین اتفاقاتی گریزناپذیر هستند و ممکن است برای هر کسی پیش بیایند. به علاوه در مواردی ممکن است برای تامین فضای استقرار پیکها، تامین امکانات رفاهی و بیمه کردن پیکهایی که به شکل کارمند استخدام میشوند، هزینههایی بر سر راه شما قرار داشته باشند. دقت کنید که استفاده از عبارت هزینههای پنهان لجستیک برای مواردی از این دست، کاملا درست و بجا است.
چطور میتوان از چنین هزینههایی جلوگیری کرد؟
در صورتی که ناوگان لجستیک را به صورت درون سازمانی پیاده کرده باشید، این هزینهها اجتنابناپذیر هستند. یعنی نمیتوانید روی هزینه ارسال بسته ها کنترل دقیقی داشته باشید و مجبور خواهید بود گاهبهگاه هزینههای ناخواستهای را تقبل کنید. این اتفاقات میتوانند کسب و کار شما را به صورت موقتی مختل کنند و منجر به دیر رسیدن بستههای شما به دست مشتریان نهایی شوند. در چنین شرایطی است که مجبور میشوید به یک راه حل جایگزین موقت فکر کنید که خودش هزینهی مجزایی را روی دستتان خواهد گذاشت.
دود این هزینهها به چشم چه کسی میرود؟
ممکن است در ظاهر اینطور به نظر بیاید که این هزینهها به کسبوکار تحمیل میشوند و صاحب کسبوکار باید این هزینهها را تقبل کند. اما چیزی که در واقعیت اتفاق میافتد، این است که تمام شرکتها میخواهند هزینههایشان را به حداقل برسانند و کمترین ضرر و زیان را متقبل شوند. به همین دلیل است که هزینههایی از این دست از مشتری نهایی دریافت میشود و این مشتری مظلوم کسبوکار است که به صورت ناخواسته مجبور میشود تا چنین هزینههایی را پرداخت کند.
چه راه حلی برای این قضیه وجود دارد؟
در شرایطی که چنین اتفاقی برای کسبوکار ناخوشایند است و مشتری نهایی هم در صورت اطلاع از روند پشت قضیه، حاضر نخواهد بود تا در پرداخت این هزینه های پنهان لجستیک نقش داشته باشد، چه راهحل منطقی و معقولی برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق وجود دارد؟ میتوان از شرکتهایی استفاده کرد که به صورت برونسپاری لجستیک قابل استخدام هستند و میتوانند با استفاده از ناوگان اختصاصی، تنها با دریافت هزینهای مشخص برای هر بسته این کار را انجام دهند. تی نکست یکی از شرکتهای حاضر در بازار ایران است که این کار را به شکل بهینهای انجام میدهد. تی نکست برای ارسال بسته به تمام مناطق تهران، یک هزینه مشخص و ثابت دریافت میکند و روند پرداخت هزینه را به صورت کاملا شفاف و پیشپیش به صاحبان کسبوکار اطلاع میدهد. زمانی که از هزینه های پنهان لجستیک جلوگیری کنید، هم خودتان راضی خواهید بود و هم مشتری نهایی کسبوکارتان اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.